فواید کاهش کربوهیدارت در رژیم غذایی

فواید کاهش کربوهیدارت در رژیم غذایی

کاهش سطح قند خون در اثر کاهش کربوهیدارت در رژیم غذایی

غذاهای سالم و الگوهای غذایی زیادی وجود دارد اما اغلب مردم تمایل زیادی به سالم غذا خوردن ندارند. با این حال، کسانی که مبتلا به پیش دیابت هستند، مجبور هستند که از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنند. ما بارها با کسانی مواجه شده‌ایم که برای خرید دستگاه توانبخشی به ما مراجعه کرده‌اند و هدف خود از ایجاد تحرک را کاهش قند خون و البته تقویت عضلات عنوان کرده‌اند. در این شرایط ما لازم دیدیم کمی در مورد روش‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت صحبت کنیم.

طبق تحقیقات ما، بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، کنترل وضعیت قند خون با کمک رژیم کم کربوهیدرات است. این رژیم اگر با کمترین مقدار کربوهیدرات باشد، می‌تواند به سرعت سطوح A1C را به محدوده سالم‌تری بازگرداند. این ادعا را JAMA Network Opensuggests بر اساس آزمایشی در همین حوزه بیان کرده است. معیارهای این آزمایش، سطح گلوکز خون و وزن افراد بوده است.

Untitledث 1 - فواید کاهش کربوهیدارت در رژیم غذایی

فواید کاهش مصرف کربوهیدرات برای کنترل قند خون در این تحقیق به طور واضح مشخص است اما دکتر جولیو رومئو، معاون مدیر دپارتمان پزشکی دیابت بزرگسالان، در مرکز دیابت جاسلین، نمی‌داند که آیا رویکرد دقیق چنین رژیم غذایی در زندگی روزمره واقع‌بینانه است یا نه. دکتر رومئو می‌گوید:

” به وضوح این مطالعه نشان می‌دهد که رژیم کم کربوهیدرات، در کاهش سطح A1C که معیاری برای قند خون در یک بازه سه ماهه است، موثر خواهد بود. اما ممکن است این روند در دراز مدت پایدار نباشد.”

پیش دیابت حدود 96 میلیون بزرگسال را در آمریکا تحت تاثیر قرار داده است. در این بین، افرادی هم هستند که مشکلات حرکتی دارند و خب این افراد به دلیل استفاده از دستگاه توانبخشی حرکتی که پزشک برای آن‌ها تعیین کرده است، تا حدی قند خون خود را تحت کنترل دارند. اما در مورد دیگر افراد، این وضعیت با سطوح بالاتر از حد طبیعی قند خون مشخص می‌شود و افراد را بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت کامل قرار می‌دهد. به همین دلیل هم شرایطی برای بررسی دقیق رژیم کم کربوهیدرات ایجاد شد و تحقیقات گسترده‌ای روی شرکت کنندگان در این آزمایش صورت گرفت.

نتیجه کاهش کربوهیدارت در رژیم غذایی

همه شرکت‌کنندگان در سه و شش ماه پس از اجرای رژیم غذایی، آزمایش خون دادند. در مقایسه با افرادی که از رژیم غذایی معمول خود را داشتند، شرکت‌کنندگانی که رویکرد کم کربوهیدرات داشتند، بهبود بیشتری در سطح A1C و سطح گلوکز خون (به صورت ناشتا) در 6 ماه اول داشتند. همچنین آن‌ها به طور متوسط 5 کیلوگرم کاهش وزن داشتند. بر طبق همین نتایج هم تقریبا 60% خطر ابتلا به دیابت در سه سال آینده کاهش پیدا خواهد کرد. التبه این نتایج صرفا روی افرادی که محدودیت حرکتی ندارند و از دستگاه توانبخشی معلولان استفاده نمی‌کنند، انجام شده است تا نتیجه کاملا شفاف باشد.

آیا رژیم کم کربوهیدرات تنها عامل کنترل بهتر قند خون بود؟

خب نتایج نشان داده است که نمی‌توانیم بگوییم کاهش وزن شرکت‌کنندگان در این آزمون به طور قطعی روی کنترل قند خون آن‌ها اثر دارد. اما از دست دادن چربی به کاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین کمک می‌کند. یعنی بدن در این شرایط به عملکرد انسولینی که تولید می‌شود، پاسخ موثرتری خواهد داد و مشخص است که همین مسئله می‌تواند برای بدن مفید باشد.

Untitled ی4 - فواید کاهش کربوهیدارت در رژیم غذایی

 تاثیر رژیم کم کربوهیدرات از دو وجه قابل نتیجه‌گیری است:

  • وادار کردن بدن به تکیه بر منابع دیگر انرژی به جز کربوهیدرات‌ها، باعث کاهش اشتهای افراد می‌شود.
  • از طرفی وقتی سطوح بالاتری از کربوهیدرات را مصرف می‌کنیم، پانکراس ما مجبور به تولید مقادیر بیشتری انسولین می‌شود. خوردن کربوهیدرات کمتر، بار روی پانکراس را کاهش می‌دهد و مقاومت به انسولین مستقل از کاهش وزن، کاهش پیدا می‌کند.

یکی از راهکارهای کاهش حجم چربی و عضله‌سازی، ورزش مداوم و هدفمند است. بسیاری از باشگاه‌های ورزشی و مراکز درمانی، برای اینکه بیماران و ورزشکاران بتوانند در کمال صحت و سلامت ورزش کنند، از انواع دستگاه بدنسازی تکنوجیم استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها قابلیت ثبت داده‌ها و اطلاعات وضعیت بدن افراد را دارند و می‌توانید آمار کاهش وزن و کنترل وضعیت قند خون خود را به وسیله آن‌ها بدست آورید.

منبع : https://www.health.harvard.edu/blog/low-carb-diet-helps-cut-blood-sugar-levels-in-people-with-prediabetes-202301032869

X

درخواست خرید یا سرویس