پیشگیری و کاهش فشار خون با ورزش

پیشگیری و کاهش فشار خون با ورزش

آیا کاهش فشار خون با ورزش امکان پذیر است؟ تقریبا تمامی پزشکان و متخصصین قلب و عروق، اولین پیشنهادی که به بیماران خود می‌دهند تغییر سبک زندگی و انجام ورزش‌های مناسب روزانه است.حتی مسئله‌ی تحرک و انجام تمرینات آنقدر مهم است که پزشکان توصیه اکید دارند تا افرادی که توانایی انجام حرکات ورزشی را به طور معمول ندارند، با کمک دستگاه توانبخشی حرکتی، حداکثر مجاز تحرک عضلات و بدن را در طول هفته داشته باشند. اما این که دقیقا دلیل این پیشنهاد چیست و ورزش چه تاثیری بر فشار خون ما دارد را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا یا HBP، طبق تعریف انجمن قلب آمریکا، زمانی اتفاق می‌افتد که فشار خونی که در رگ‌های ما جریان دارد به دیواره‌ی رگ‌های ما، به طور مداوم، از حد نرمال بالاتر باشد. در علم پزشکی دو نوع فشار خون وجود  دارد: فشار خون اولیه(ضروری) و فشار خون ثانویه. فشار خون اولیه بیش از 90 درصد جمعیت بزرگسالان مبتلا به فشار خون را تشکیل می‌دهد. فشار خون ثانویه بین 5 الی 10 درصد از جمعیت بزرگسالان مبتلا به فشار خون را در بر می‌گیرد.

این افراد ممکن است در اثر شرایطی مانند نارسایی کلیه‌ها، شریان‌ها، قلب و یا سیستم غدد درون‌ریز خود دچار این بیماری شده باشند. متاسفانه یکی از مشکلات بزرگی که معلولن حرکتی ما با آن مواجه هستند، تاثیرات عدم تحرک بر سیستم قلب و عروق آن‌ها است. به همین دلیل است که همواره اصرار داریم تا افراد با کمک دستگاه فیزیوتراپی معلولان، تحرک روزانه خود را افزایش دهند و تمرینات ورزشی تعیین شده‌ی خود را پشت گوش نیاندازند.

Untitled 2 - پیشگیری و کاهش فشار خون با ورزش

اگرچه تحقیقات درباره علت فشار خون بالا ادامه دارد، اما عواملی که معمولا تاثیر مستقیمی بر HBP دارند شامل سابقه خانوادگی، سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک بدنی و دیگر مشکلات سبک زندگی هستند. این رفتارها خطر ابتلا به فشار خون بالا را در افراد افزایش می‌دهد. به این ترتیب، مهم است که به طور منظم فشار خون خود را چک کنید، زیرا فشار خون بالا معمولا علائمی از خود بروز نمی‌دهد. دقیقا به همین دلیل است که از فشار خون بالا با نام ” قاتل خاموش” در جهان یاد می‌شود.

چرا فشار خون بالا را قاتل خاموش می‌نامند؟

فشار خون بالا باعث می‌شود فشار در شریان‌های شما به طور مداوم بالاتر از آنچه برای گردش خون لازم است باشد. این شرایط هم برای رگ‌های خونی و هم برای قلب شما مضر بوده و به آن‌ها فشار زیادی وارد می‌کند. با ادامه‌دار شدن فشار خون، هم رگ‌ها و هم قلب شما ضعیف شده و در طول زمان با کاهش کارآیی مواجه می‌شوند.

این فشار مداوم بر روی دیواره‌ی عروق بعث آسیب رسیدن به بافت ظریف پوشاننده عروق شما خواهد شد. در حضور کلسترول یا لیپوپروتئین با چگالی کم(LDL)  ، در این مناطق آسیب دیده پلاک تشکیل می‌شود و به این ترتیب آترواسکلروز آغاز می‌شود. فشار خون بالا همچنین ممکن است منجر به نارسایی قلبی شود. این وضعیتی است که ممکن است طی چندین سال رخ دهد و با ناتوانی در تامین خون به اندازه کافی همراه خواهد بود.

باریک شدن شریان‌های مرتبط با HBP باعث می‌شود که قلب با اجبار سخت‌تر از قبل کار کند. ماهیچه‌های قلب ضخیم‌تر شده و در نتیجه قلب بزرگتر خواهد شد. این فرآیند باعث می‌شود روز به روز قلب شما کارایی کمتری داشته باشد.

تاثیر ورزش بر کنترل و پیشگیری از فشار خون بالا چیست؟

فشار خون به طور طبیعی هنگام ورزش افزایش می‌یابد. به طور کلی، این افزایش با پیامدهای منفی برای سلامت ما همراه نیست. حتی این میزان افزایش فشار خون برای افرادی که دچار نقص حرکتی هستند نیز ضرری ندارد. بنابراین اگر شرایط انجام تمرینات روزانه ورزشی را به طور معمول ندارید، بهتر است اقدام به خرید دستگاه توانبخشی مناسب تمرینات خود نمایید.

Untitled 1 - پیشگیری و کاهش فشار خون با ورزش

از سوی دیگر، می‌توان انتظار داشت که فشار خون سیستولیک و دیاستولیک به طور متوسط 5 الی 7 میلی‌متر جیوه در میان بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا با انجام ورزش هوازی به طور منظم، کاهش یابد. این کاهش‌ها ممکن است در میان کسانی که فشار خون اولیه حتی بالاتری دارند بیشتر هم باشد. تغییرات فشار با ورزش بلافاصله رخ می‌دهد و می‌تواند تا 22 ساعت ادامه داشته باشد. با گذشت زمان، این تغییرات در طولانی مدت تاثیرات بیشتری خواهند داشت. توجه داشته باشید که کاهش اندک فشار خون نیز می‌تواند مزایای قابل توجهی برای افراد بیمار داشته باشد.

هر چند وقت یک بار باید ورزش کنیم؟

برای مشاهده‌ی بهبود فشار خون چقدر ورزش لازم است؟ این سوالی است که ما به عنوان نمایندگی تکنوجیم در ایران از پزشکان متخصص پرسیده‌ایم و پاسخ به طور واضح یک چیز بود: پس از هر بار ورزش می‌توانید مزایای کاهش فشار خون را بدست آورید. ورزش یک استرس و تحرک مثبت در شریان‌ها ایجاد می‌کند که باعث تحریک سلول‌ها برای آزاد کردن اکسید نیتریک می‌شود.

این مولکول به گشاد شدن شریان‌ها کمک کرده و تا 24 ساعت پس از ورزش کردن اثرگذاری خود را دارد. طبق دستورالعمل‌های عنوان شده در کالج پزشکی ورزشی آمریکا(ACSM)، تمرینات هوازی با شدت متوسط را 5 الی 7 روز در هفته انجام دهید تا سلامت عروق و قلب شما تضمین شود.

منبع : https://www.technogym.com/int/newsroom/exercising-way-lowering-blood-pressure/

 

 

X

درخواست خرید یا سرویس