کاهش عوارض جانبی و افزایش عملکرد واکسن‌ها با ورزش

کاهش عوارض جانبی و افزایش عملکرد واکسن‌ها با ورزش

با توجه به شرایط موجود در سال‌های اخیر و همچنین ورود به سال 2022، به خاطر داشته باشید که ورزش کردن راه موثری برای بهبود ایمن‌سازی بدن و حفظ سلامت ما خواهد بود و کاهش عوارض جانبی و افزایش عملکرد واکسن‌ با ورزش امکان پذیر است. به همین دلیل است که پزشکان استفاده مکرر از انواع دستگاه توانبخشی معلولان را به این افراد توصیه می‌کنند.

شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش‌ ایروبیک پاسخ قوی‌تری را در افراد مسن به واکسن می‌دهد. به همین دلیل است که واکسیناسیون در بین افراد بالای 60 سال که ورزش می‌کنند، موثرتر واقع شده است. این اثرگذاری در افراد جوان‌تر، کمتر است اما همین اثر کم نیز بسیار قابل توجه است و نباید از آن غافل شد.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد یک دوره ورزشی مرتب ممکن است تاثیر واکسن را تقویت کند. چندین مطالعه، به تاثیر ورزش 15 دقیقه‌ای بازو درست قبل از تزریق واکسن پرداخته‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهد که پاسخ واکسن در چنین شرایطی افزایش داشته است. توصیه ما به شما این است که از این روش زمانی که واکسن دریافتی چندان قوی نیست استفاده کنید. بسیاری از مراکز درمانی در کشور ما بعد از دیدن تاثیرات ورزش بر روی سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا، تصمیم گرفتند تا با خرید دستگاه توانبخشی، شرایطی را به وجود آورند تا افراد مسن و حتی معلولین حرکتی نیز سطح انرژی و مقاومت بدن خود را افزایش دهند.

افزایش عملکرد واکسن‌ با ورزش امکان پذیر است.

ورزش یک مسکن شناخته شده است و شواهد زیادی نشان می‌دهد که درد در محل واکسیناسیون و واکنش‌های بعدی واکسن مانند حساسیت، تورم، کاهش اشتها و احساس ناخوشی با ورزش کردن کاهش می‌یابد.

Jeff Schlicht استاد دانشگاه ایالتی وسترن کانکتیکات، سه سال پیش تصمیم به دریافت آخرین واکسن زونا گرفت. متاسفانه، پس از دریافت هر دو دوز واکسن، علائمی شبیه به آنفولانزا پیدا کرد که باعث شد بعد از ظهر خود را در رختخواب بگذراند. زمانی هم که برای دریافت واکسن کووید-19 اقدام کرد، تصمیم گرفت ورزش را امتحان کند تا ببیند آیا کمکی به کاهش علائم می‌کند یا خیر.

Untitled 7 - کاهش عوارض جانبی و افزایش عملکرد واکسن‌ها با ورزش

او یک دمبل 4.5 کیلوگرمی با خود به محل دریافت واکسن برد. بدترین عارضه جانبی که او تجربه کرد، حساسیت بسیار کمی در محل تزریق بود. او نمی‌تواند بگوید که ورزش به طور قطعی از عوارض جانبی جدی‌تر واکسن جلوگیری کرده است، اما بیان می‌کند که عوارض جانبی واکسن کووید-19 او بسیار خفیف‌تر از عوارضی بود که با واکسن‌های زونا تجربه کرد. درست است که این یک مطالعه‌ی علمی گسترده نیست و صرفا تجربه‌ی شخصی یک فرد بوده است، اما با این حال، حتی اگر ورزش کمکی هم به فرد نکرده باشد، ضرری هم نداشته و تلاش او بیهوده نبوده است.

آنچه که از نظر علمی ثابت شده است، این است که ورزش یکی از موثرترین رفتارهای پیشگیری از بیماری است که هر فرد می‌تواند انجام دهد. به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی و کالج آمریکایی پزشکی ورزشی، توصیه اکید دارند حتی افرادی که دارای معلولیت یا نقص عضو حرکتی نیز هستند با کمک دستگاه توانبخشی حرکتی، سعی به تقویت سیستم بدنی و فیزیکی خود کنند.

نکاتی برای تمرینات قدرتی و کاردیو

ما در این بخش 3 تمرین ساده اما موثر را به عنوان تمرینات قدرتی به شما پیشنهاد می‌کنیم: پرس بالای سر، بالا بردن جانبی و بالا بردن به سمت جلو. استفاده از دمبل‌ها و دیگر تجهیزات ورزشی مناسب نیز به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی روی تقویت عضلات دیگر خود نیز کار کنید و فقط روی بالاتنه و به خصوص شانه‌ها تمرکز نداشته باشید.

پیشنهاد پزشکان به ما این است که برای داشتن بدنی سالم 2 روز در هفته تمرینات مقاومتی را انجام دهیم و از وزن خود به عنوان اهرم سلامتی بهره ببریم. این که بتوانیم کارهای مرسوم خانه و روزانه خود را با حرکات ورزشی ترکیب کنیم، راه بسیار خوبی برای صرفه‌جویی در وقت و انرژی است. به عنوان مثال، می‌تواند هنگام شستن ظرف‌ها روی پاشنه پا ایستاد تا فشارهای اصلاح‌شده به کمک پیشخوان سینک به عضلات ما وارد شود. اگر برای انجام کاری مجبورید که بایستید، می‌توانید قبل از انجام آن، دراز و نشست را تمرین کنید.

ورزش قلبی تنفسی ” Cardiorespiratory exercise “

بهتر است ورزش‌های قلبی تنفسی را به مدت 150 دقیقه در هفته انجام دهید. اگر بتوانید با شدت بالاتر ورزش کنید، در مدت زمان کوتاه‌تری فواید بیشترش را خواهید دید. یک نسخه ورزشی ایده‌آل همواره در حال توسعه و پیشرفت است. بدن شما به چالش‌های ورزشی عادت می‌کند، پس باید حجم تمرینات را افزایش دهید.

Untitled 6 - کاهش عوارض جانبی و افزایش عملکرد واکسن‌ها با ورزش

تردمیل و دوچرخه ابزاری عالی برای یک تمرین قلبی تنفسی موثر در خانه یا باشگاه است. بهترین برند تولیدکننده تردمیل و دوچرخه در جهان، تکنوجیم می‌باشد. خبر خوب برای شما عزیزان این است که در حال حاضر نمایندگی تکنوجیم در ایران به طور فعال در حال کار بوده و تمامی خدمات مربوط به دستگاه‌های ورزشی خود را به طور کامل به مشتریان ارائه می‌دهد.

علاوه بر این‌ها، زمانی که هوا خوب است، حتما پیاده‌روی در فضای باز را امتحان کنید. این مورد یک گزینه جایگزین عالی برای تمرینات دستگاهی است. توجه داشته باشید که انجام تمرینات منظم و داشتن رژیم غذایی سالم، باعث می‌شود دوران نقاهت انواع بیماری‌ها برای شما کوتاه‌تر باشد و صدمات بعد از گذراندن بیماری را کمتر تجربه کنید.

 منبع : https://www.technogym.com/int/newsroom/exercise-vaccines-fewer-side-effects/

 

 

X

درخواست خرید یا سرویس