ویتامین D و سیستم ایمنی بدن

ویتامین D و سیستم ایمنی بدن

آنچه که بسیاری از مراجعان و بیماران حرکتی در مورد راه‌های تسریع درمان نمی‌دانند، تاثیر استفاده کافی از مکمل‌ها، ویتامین‌ها و ترکیبات معدنی در کنار کار با دستگاه توانبخشی حرکتی است. باور رایج در بین مردم جهان این است که ویتامین D فقط در محصولات لبنی متمرکز شده است. در واقع، تعداد کمی از مردم می‌دانند که منبع اصلی تامین این ویتامین، نور خورشید است.

ما در مورد ویتامین D صحبت می‌کنیم که ارزش فراوانی در سلامت بدن ما از کودکی تا پیری دارد. ما در این مطلب به بررسی دقیق مزایای آن، منابعی که می‌توانند مقادیر بیشتری از این ویتامین را ارائه دهد، ارتباط ویتامین D و سیستم ایمنی بدن و همچنین استراتژی مفیر برای دریافت موثر آن پرداخته‌ایم.

ارتباط ویتامین D در سیستم ایمنی بدن

ابتدایی‌ترین تاثیر ویتامین D، کنترل سطح کلسیم معدنی و فسفات در خون است. به همین دلیل است که برای تثبیت کلسیم در استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار حیاتی است و باعث تقویت آن‌ها خواهد شد. همچنین این ویتامین از حفظ قدرت عضلانی نیز پشتیبانی می‌کند. در نهایت، تاثیر مثبتی بر کارایی سیستم ایمنی، عملکردهای عصبی، قلبی و عروقی خواهد داشت.

پیشنهاد ما به افرادی که دارای معلولیت جسمی هستند این است که همزمان با دوره استفاده از دستگاه توانبخشی معلولان، حتما از مکمل‌های ویتامین D نیز استفاده کنند. البته اگر تمرینات این افراد تحت نظارت پزشکان انجام شود، مقدار مناسب و مورد نیاز بدن برای آن‌ها تجویز می‌شود.

ویتامین D و سیستم ایمنی بدن – ویتامین D کجاست؟

ویتامین D عمدتا در کبد وجود دارد و برای بازجذب کلسیم در روده و کلیه‌ها ضروری است. این ویتامین به دو شکل در بدن ما وجود دارد: ارگوکلسیفرول که با غذا مصرف می‌شود و کوله کلسیفرول که توسط بدن ما سنتز می‌شود. دو منبع اصلی نیز برای این ویتامین وجود دارد: غذا و نور خورشید. ویتامین D از طریق مصرف مواد غذایی مانند ماهی‌های روغنی، شیر و لبنیات، تخم مرغ، جگر و سبزیجات سبز و به شکل غیر فعال وارد بدن ما می‌شود.

برای اینکه این ویتامین فعال شود و فوایدش در اختیار بدن ما قرار گیرد، ضروری است که توسط اشعه ماوراء بنفش نوع UVB خورشید فعال شود. در حال حاضر 20 الی 40 دقیقه در روز قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث افزایش و فعال شدن سطح ویتامین D در بدن خواهد شد.

قرارگیری در معرض نور خورشید

بدون شک، در طول فصل بهار و تابستان، گذراندن زمان فعال یا حتی استراحت، با رعایت اصول محافظتی مناسب در برابر آفتاب، راه خوبی برای دریافت ویتامین D است. اما همچنین لازم است بدانید که استخوان‌ها قابلیت جذب مقدار بیشتری از این ویتامین را دارند. بنابراین پیاده‌روی، دویدن و دوچرخه‌سواری یک استراتژی بهینه برای فعال کردن ویتامین غیرفعال و همچنین افزایش قدرت بدنی خواهد بود.

Untitled 4 - ویتامین D و سیستم ایمنی بدن

شاید برخی از معلولان نتوانند در تمام فصول سال ورزش‌هایی مانند دویدن و دوچرخه‌سواری را خارج از خانه انجام دهند، بنابراین بهتر است اقدام به خرید دستگاه توانبخشی و قرار دادن آن در خانه خود نمایند. راه‌حل بعدی که می‌توانید از آن بهره ببرید این است که هنگام استفاده از نور خورشید مقدار کافی آب بنوشید تا مواد معدنی دیگر نیز همزمان جذب بدن شما شود.

از آنجایی که وظیفه اصلی ما در شرکت توانبخش کالاگستر فراهم کردن شرایط و امکانات توانبخشی برای هموطنان معلول یا دچار نقص حرکتی است، باید در تکمیل وظایف خود

چه میزان از ویتامین D برای بدن ضروری است؟

مصرف روزانه به ویتامین D برای یک بزرگسال، 400 واحد در روز، بی‌خطر است.  این میزان با توجه به سن افراد متفاوت است. علاوه‌بر این، شاید برخی افراد درگیر بیماری یا موارد منع مصرف باشند و یا حتی لازم باشد بیشتر از حد معمول و چیزی در حدود 1000 واحد در روز از این ویتامین استفاده کنند.

ویتامین D و سیستم ایمنی بدن:

باکتری‌های پروبیوتیک موجود در روده، که عمدتا متعلق به جنس‌های لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند، مزایای سلامتی متعددی را ارائه می‌کنند. یکی از این مزایا، محافظت از بدن در برابر کمبود ویتامین است. شکل فعال هورمون ویتامین D، 25-1دی هیدروکسی ویتامین است و با نام VDR نیز شناخته می‌شود. این ویتامین تاثیر بسزایی در عملکرد ایمنی و کنترل التهابات بدن دارد و اتصالات عضلات را محکم می‌کند.

چسبندگی مفاصل نیز توسط این ویتامین تضمین می‌شود. بیماری‌های ویروسی بر یکپارچگی مفاصل و اتصالات استخوانی اثر می‌گذارند و در نتیجه پخش عفونت در بدن میزبان افزایش می‌یابد. به همین دلیل، کمبود ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی و خطرناک را افزایش دهد.

Untitled 5 - ویتامین D و سیستم ایمنی بدن

مطالعات اهمیت ویتامین D را به طور مستقیم یا غیر مستقیم در مبارزه با عفونت ناشی از ویروس‌هایی مانند روتاویروس و آنفولانزا را تایید می‌کنند. در مورد Covid-19 ، ممکن است افزایش مرگ و میر در سالمندان به دلیل کاهش غلظت سرمی 1.25 OHD با افزایش سن باشد. اثرات تعدیل کننده ایمنی ویتامین D هم بر سیستم ایمنی ذاتی و هم بر سیستم ایمنی تطبیقی تاثیر می‌گذارد و در نتیجه خطر عفونت و مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

به همین دلیل، داشتن مقادیر بهینه ویتامین D در بدن ضروری است. توجه داشته باشید که خطر کمبود این ویتامین در دوره‌هایی که تابش خورشید کمتر است افزایش می‌یابد. بنابراین باید همواره مکمل‌های مورد نیاز را به صورت خوراکی و فعال دریافت کرد.

شما می‌توانید انواع دستگاه‌های ورزشی و توانبخشی را از طریق وبسایت ما و به عنوان نمایندگی تکنوجیم در ایران تهیه کنید. تمامی دستگاه‌ها با ضمانت‌نامه و مشاوره در اختیار شما عزیزان قرار خواهند گرفت.

منبع : https://www.technogym.com/int/newsroom/vitamin-d-immune-system-sport/

 

 

X

درخواست خرید یا سرویس