توانبخشی فیزیوتراپی بعد از شیوع COVID-19

توانبخشی فیزیوتراپی بعد از شیوع COVID-19 (بخش اول)

توانبخشی فیزیوتراپی بعد از شیوع COVID-19 (بخش اول)

شرکت توانبخش کالا گستر، با 25 سال سابقه خدمت رسانی به هم وطنان گرامی، بهترین ها را برای شما به ارمغان می آورد! در ابتدای سال 2020 ما با یک ویروس جدید به نام SARS ،SARS-CoV-2 روبرو شدیم که بعد از جهش اول خود  به نام COVID-19 یا ویروس کرونا شناخته شد!

در آن زمان نمی دانستیم که این ویروس چه تاثیری بر بیماران، سیستم های بهداشتی و به طور کلی جوامع ما خواهد گذاشت! بعد از مدتی ویروس به سرعت گسترش یافت و بیماری ویروس کرونا به سرعت به یک بیماری همه گیر تبدیل شد.

در ابتدای کار تمام مراکز درمانی تمرکز خود را روی معالجه بیماران بستری حاد و شدید گذاشته بودند.اکنون که اولین موج حاد بیماران COVID-19 فروکش کرده است، ما باید با عواقب پس از آن مقابله کنیم. ما در حال کشف این هستیم که چگونه بیمارانی که با موفقیت از این بیماری بهبود یافته اند،

از اثرات کوتاه مدت و طولانی مدت ناشی از بیماری رنج نبرند! درمان این عوارض به تلاش زیاد و افزایش نیازهای توان بخشی بستگی دارد.

نقش فیزیوتراپیست ها در ارائه خدمات توان بخشی، بسیار ضروری و موثر است!

عوارض بیمارانی که از کرونا جان سالم به در بردند

اگر چه رسانه های اجتماعی مملو از داستانهایی از افرادی است که از اثرات مداوم مانند خستگی، ضعف عضلانی، تنگی نفس و کاهش کیفیت زندگی رنج می برند، اما تاکنون شواهد زیادی در این زمینه منتشر نشده است.

یک مطالعه وجود دارد که از نتایج گزارش رم در مورد علائم طولانی مدت عفونت COVID-19 گزارش شده است.

143 بیمار که در این مطالعه قرار گرفتند، میانگین 60.3SD ، 136 روز پس از شروع اولین مورد، ارزیابی شدند علائم COVID-19 ؛ در زمان ارزیابی، 18 نفر (12.6٪) کاملاً عاری از هرگونه علامت مرتبط با COVID-19 بودند،

در حالی که 32٪ دارای 1 یا 2 علامت و 55٪ با 3 یا بیشتر بودند.همچنین هیچ یک از بیماران تب یا علائم و نشانه های بیماری حاد نداشته اند.

 اما در مورد کیفیت زندگی بدتر در بین 44.1٪ از بیماران مشاهده شده، نسبت زیادی از افراد با علائم: خستگی (53.1٪) ، تنگی نفس (43.4٪) ، درد مفصل ، (27) گزارش شده است.

نقش فیزیوتراپیست در توانبخشی بیماران پس از COVID-19

در بیانیه انجمن فیزیوتراپی هلند که با توجه به توصیه های بیماران پس از COVID-19 منتشر شد، آنها اظهار داشتند:

فیزیوتراپیست می تواند نقش مهمی در توانبخشی بیماران مبتلا به COVID-19 داشته باشد که در عملکرد فیزیکی روزانه، محدودیت هایی را تجربه می کنند. این بیانیه، که برای اولین بار در سال 2020 منتشر شد، می تواند به عنوان بخشی از منابع اطلاعاتی روز جهانی PT 2020 در وب سایت WCPT یافت شود.

شش هفته اول پس از ترخیص از بیمارستان

بیمارانی که از بیمارستان مرخص شده اند معمولاً توصیه می کنند فعالیتهای روزمره خود را به تدریج افزایش دهند و به آنها تمرینات بدنی عملی داده می شود تا در خانه انجام دهند.

طبق این بیانیه، بیماران بیمارستانی که هنگام ترخیص به فیزیوتراپیست مراجعه کرده اند، اطلاعات انتقال را از بیمارستان دریافت می کنند. در برخی از موارد هم، تقریباً 2 هفته پس از ترخیص با بیمار تماس گرفته می شود

و در صورت لزوم، پس از ارزیابی عملکرد روزانه، بیمار به وی ارجاع می شود. همچنین بیماران غیر بیمارستانی عمدتا توسط پزشک عمومی خود به فیزیوتراپیست مراجعه می کنند.

ارزیابی بیمار پس از COVID-19 توسط فیزیوتراپ/مشاور

توصیه ها پیش بینی می کنند که طی 2 هفته اول پس از ترخیص از بیمارستان یا پس از فروکش شدن علائم،با بیمار تماس گرفته شود، این اولین مشاوره از طریق تماس تلفنی یا ویدئویی انجام می شود و هدف آن ارزیابی محدودیت های درک شده در عملکرد فیزیکی است از آنجا که در طی شش هفته اول پس از ترخیص،بیماران هنوز تحت آزمایش و یا آزمایش عملکرد قرار نگرفته اند، درمانگر باید وضعیت بیمار را به روشی دیگر تعیین کند.بیانیه موقعیت یابی استفاده از همه حوزه های مدل عملکرد بین المللی،

ناتوانی و بهداشت WHO (WHO-ICF) را پیش بینی می کند.

اقدامات نتیجه بالینی مورد استفاده به شرح زیر است:

  • مقیاس عملکرد خاص بیمار (PSFS)
  • قبل، حین و بعد از فعالیت بدنی اشباع اکسیژن و فرکانس ضربان قلب
  • قبل، حین و بعد از فعالیت بدنی،Borg Scale CR10  برای تنگی نفس و خستگی

همچنین اگر بیمار در ICU بستری شده و علائم سندرم مراقبت ویژه پس از مراقبت (PICS) را نشان می دهد، باید در نظر گرفته شود

زیرا این بیماران تحمل ورزش بسیار کمی دارند. عامل مهم دیگر بررسی وجود بیماری های به دست آمده قبل یا بعد از COVID-19، افراد مبتلا است.

براساس اطلاعات به دست آمده از سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، همراه با نیازهای خاص بیمار و درخواست راهنمایی،

فیزیوتراپ تصمیم می گیرد که آیا نشانه ای برای نیاز به انجام فیزیوتراپی وجود دارد یا خیر!

در سطح بین المللی ، سازمان مراقبت های بهداشتی و پیگیری های بالینی به طور متفاوتی سازمان یافته است

در برخی از کشورها مانند هلند، بیشتر بیماران پس از حدود 6 هفته ترخیص، در بیمارستان پیگیری پزشکی می کنند

در حین آن قرار ملاقات عملکردهای بدنی، فعالیت بدنی و سطح عملکرد ارزیابی می شود و در نتیجه

اطلاعات بیشتری برای فیزیوتراپیست برای تعیین ظرفیت ورزش و برنامه درمانی بیمار به دست می آید.

ادامه مقاله را در “بخش دوم” دنبال نمایید!…

X

درخواست خرید یا سرویس