16 دلیل که ثابت می‌کند نوشیدن آب بسیار ضروری است (بخش اول)

16 دلیل که ثابت می‌کند نوشیدن آب بسیار ضروری است (بخش اول)

بارها شنیده‌ایم که نوشیدن آب برای سلامت بدن ضروری است. اما دلایل اصلی این توصیه مهم را نمی‌دانیم. ما علاوه بر فراهم کردن شرایط خرید دستگاه توانبخشی در انواع مختلف، مطالب مفید برای داشتن سبک زندگی سالم را نیز با شما به اشتراک می‌گذاریم. موضوع نوشیدن آب به مقدار کافی یکی از حیاتی‌ترین موضوعات برای داشتن بدن و ذهن سالم‌تر است. چرا که این ماده بیشتر وزن بدن ما را تشکیل می دهد و در بسیاری از عملکردهای مهم نقش دارد ، از جمله این عملکردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دفع مواد زائد از بدن
  • تنظیم دمای بدن
  • کمک به عملکرد مغز

بیشتر آب بدن ما با مصرف نوشیدنی‌ها تامین می‌شود اما مقداری از این حجم روزانه را نیز از طریق خوردن غذاها بدست می‌آوریم. برای این که بیشتر در مورد دلایل افزایش سلامتی با نوشیدن آب را بدانید، بهتر است ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

1- به ساختن بزاق دهان کمک می‌کند.

آب جزو ترکیبات اصلی بزاق دهان است. دیگر مواد تشکیل دهنده بزاق شامل، الکترولیت، مخاط و آنزیم‌ها هستند. از این رو بزاق برای تجزیه غذای جامد و سلامت دهان ضروری و حیاتی است.

Untitled 1 4 - 16 دلیل که ثابت می‌کند نوشیدن آب بسیار ضروری است (بخش اول)

بدن ما با مصرف منظم مایعات، بزاق کافی تولید می‌کند. با این حال، تولید بزاق ممکن است در اثر افزایش سن، مصرف برخی داروها یا به کارگیری برخی روش‌های درمانی کاهش یابد. اگر دهان شما خشک‌تر از حد معمول است و حتی با افزایش مصرف آب هم این خشکی رفع نمی‌شود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

2- از بافت ها ، نخاع و مفاصل محافظت می کند.

مصرف آب به ما کمک می کند تا مفاصل ، نخاع و بافت های ما را چرب و ضد ضربه باشند. این ویژگی به ما کمک می کند از فعالیت بدنی لذت ببریم و ناراحتی ناشی از شرایطی مانند آرتروز کاهش پیدا کنند.

3- دمای بدن شما را تنظیم می‌کند.

هیدراته ماندن برای حفظ دمای بدن بسیار مهم است. بدن ما در اثر فعالیت های بدنی و در محیط های گرم آب را از طریق عرق از دست می دهد. حتی پزشکان و متخصصین ارتوپدی هم به بیماران توصیه می‌کنند قبل و بعد از استفاده از دستگاه‌ توانبخشی حرکتی، به میزان کافی آب بنوشند.

Untitled 2 1 1 - 16 دلیل که ثابت می‌کند نوشیدن آب بسیار ضروری است (بخش اول)

عرق بدن ما را خنک نگه می دارد ، اما اگر آب از دست رفته خود را دوباره جایگزین نکنیم ، دمای بدن افزایش می یابد. این به این دلیل است که بدن ما هنگام کمبود آب ، الکترولیت و پلاسما را از دست می دهد. اگر بیش از حد معمول عرق می کنید ، اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی آب می نوشید تا از کمبود آب بدن جلوگیری شود.

4- به دفع مواد زائد کمک می کند.

بدن ما از آب برای تعریق ، دفع ادرار و فعالیت روده استفاده می کند. عرق هنگام ورزش یا در دمای گرم ، دمای بدن را تنظیم می کند. برای جبران مایعات از دست رفته عرق به آب کافی نیاز داریم.همچنین برای داشتن مدفوع سالم و جلوگیری از یبوست به آب کافی در سیستم خود احتیاج داریم.کلیه های ما  برای فیلتر کردن مواد زائد از طریق دفع ادرار مهم هستند. مصرف آب کافی به کلیه های ما کمک می کند تا کارایی بیشتری داشته باشند و از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری خواهد کرد.

5- عملکرد بدنی را به حداکثر مقدار ممکن می‌رساند.

نوشیدن مقدار زیادی آب در هنگام فعالیت بدنی ضروری است. ورزشکاران ممکن است در طی فعالیت بدنی تا 6 تا 10 درصد از وزن بدن خود عرق کنند.آبرسانی همچنین بر قدرت و استقامت ما هم تأثیر می گذارد. اگر در تمرینات استقامتی یا ورزشهای با شدت بالا مانند بسکتبال شرکت کنید ، ممکن است بیشتر در معرض اثرات کم آبی باشید.

Untitled 3 4 - 16 دلیل که ثابت می‌کند نوشیدن آب بسیار ضروری است (بخش اول)

بسیاری از معلولان حرکتی، موقع استفاده از دستگاه توانبخشی معلولان، دچار تنگی نفس و تعریق زیاد از بخش‌های مختلف بدن خود می‌شوند بنابراین باید در روزهای قبل از روز درمان خود، میزان آب بدن خود را به حد استاندارد برسانند. اثرات منفی ورزش در گرما و بدون آب کافی می تواند شامل شرایط جدی پزشکی مانند کاهش فشار خون و هایفوتراپی باشد. کم آبی شدید می تواند باعث تشنج و حتی مرگ شود.

6- به جلوگیری از یبوست کمک می کند.

خوردن فیبر تنها راه جلوگیری از یبوست نیست. مهم است که میزان آب مصرفی خود را حفظ کنیم تا عملکرد روده دچار کمبود آب نشود. اگر آب ، منیزیم و فیبر کافی مصرف نکنید ، احتمال دارد که یبوست را تجربه کنید. اگر قبلاً یبوست داشتید ، ممکن است متوجه شوید که نوشیدن آب گازدار و همچنین آب ساده می تواند علائم شما را تسکین دهد.

7- به هضم غذا کمک می کند.

برخلاف آنچه برخی معتقدند ، متخصصان دیگر تاکید دارند نوشیدن آب قبل ، هنگام و بعد از غذا به بدن شما کمک می کند تا غذایی که می خورید راحت‌تر تجزیه شود.

Untitled 4 1 1 - 16 دلیل که ثابت می‌کند نوشیدن آب بسیار ضروری است (بخش اول)

نوشیدن آب به شما کمک می کند تا غذا را به طور موثر هضم کنید و از وعده های غذایی خود بیشترین بهره را ببرید.تحقیقات نشان می دهد بدن با تغییرات قوام مواد غذایی و معده ، چه جامدات بیشتر و چه مایعات بیشتر ، سازگار می شود.

8- به جذب مواد مغذی کمک می کند.

آب علاوه بر کمک به تجزیه غذا ، به حل ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر مواد مغذی که از طریق مواد غذایی وارد بدن ما می‌شوند، کمک می کند. سپس این اجزای ویتامین را برای استفاده به بقیه بدن می رساند.

 

ادامه مقاله را در “بخش دوم” دنبال نمایید!..

X

درخواست خرید یا سرویس