معرفی 5 تغییر در سبک زندگی برای تقویت روحیه و سلامت روان

معرفی 5 تغییر در سبک زندگی برای تقویت روحیه و سلامت روان

زمانی که یک اختلال بهداشت روان مانند افسردگی یا اضطراب در فرد تشخیص داده می‌شود، روند درمان با درمان‌های روانشناختی و دارویی آغاز می‌شود.در بسیاری از موارد حتی مراکز درمانی با خرید دستگاه توانبخشی واستفاده از آن، با ایجاد تمرینات مداوم، روند درمان خود را روی بیمار القا می‌کنند. اما هیچ وقت در مورد عوامل تغییر پذیر در سبک زندگی که تاثیر مستقیمی روی روان ما دارند، صحبتی به میان نمی‌آید.

از این راهکارها حتی اگر دچار بیماری روانی نیز نیستید، می‌توانید استفاده کنید تا روحیه شما بیشتر از قبل بهبود پیدا کند، استرس روزانه شما کمتر شود و سلامت روان روزمره خود را تحت مدیریت خود داشته باشید. قدرتمندترین سبک زندگی این است که همیشه تغییرات مثبتی در زندگی خود ایجاد کنید. بسیاری از افراد ممکن است به دلیل محدودیت‌های مالی تصور کنند که نمی‌توانند این تغییرات را ایجاد کنند. به همین دلیل ما راهکارهایی ساده، کم هزینه اما موثر را برای شما فراهم کرده‌ایم.

رژیم غذایی خود را بازبینی کنید و تحرک داشته باشید.

غذاهایی مانند سبزیجات با برگ سبز، حبوبات، غلات کامل، گوشت قرمز بدون چربی و غذاهای دریایی، مواد مغذی لازم برای بهبود عملکرد مغز را فراهم می‌کنند. این غذاها سرشار از منیزیم، روی، اسیدهای آمینه ضروری بدن و آهن هستند. مواد غذایی مانند توت، چای، شکلات تلخ و برخی از گیاهان خوراکی، حاوی مقدار مناسبی از پلی فنول هستند که عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

Untitled 5 4 - معرفی 5 تغییر در سبک زندگی برای تقویت روحیه و سلامت روان

ورزش‌هایی مثل شنا، آهسته دویدن، وزنه برداری و حتی بدن سازی را برای داشتن تناسب اندام و سلامتی جدی بگیرید و در برنامه روزانه خود قرار دهید. حتی حرکات روزانه و سبک مانند پیاده‌روی یا انجام کارهای منزل، یک قدم مثبت به حساب می‌آید. متاسفانه در بحث مشکلات روان شناختی بین افرادی که دچار معلولیت هستند، این بخش کمرنگ و کمرنگ‌تر شده و از نظر خیلی افراد، قابل اجرا نیست. به همین دلیل برای رفع این مسئله می‌توانید از مراکز فیزیوتراپی کمک بگیرید. با کمک انواع دستگاه‌ توانبخشی حرکتی می‌توان روحیه افرادی که به صورت موقت یا دائمی دچار معلولیت هستند را تقویت کرد.

فعالیت‌هایی شامل تعاملات اجتماعی و طبیعتگردی به طور بالقوه موجب بهبود عملکرد ذهنی و افزایش روحیه افراد می‌شود. طبق دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت، روزانه 30 دقیقه ورزش و فعالیت بدنی یا حداقل 150 دقیقه ورزش در طول هفته، باعث تغییرات بزرگی در خلق و خو و هیجان شما می‌شود.

عادت‌های بد و مخرب را حذف کنید.

ترک مشروبات الکلی و مواد مخدر یک توصیه بهداشتی و علنی جهانی است. احتمال ابتلا به بیماری‌های روانی در بین افراد وابسته به الکل و یا مواد مخدر بسیار زیاد است. تاکنون هیچ دلیل علمی و قاطعی برای اثبات افزایش کارایی مغز در هنگام مصرف الکل و ایجاد آرامش در فرد ثبت نشده است. در واقع متخصصین معتقدند که  مصرف الکل هیچ تاثیر مفیدی بر عملکرد مغز ندارد.

Untitled 2 2 - معرفی 5 تغییر در سبک زندگی برای تقویت روحیه و سلامت روان

قطع مصرف سیگار هم گام بسیار مهمی است. زیرا افرادی که به نیکوتین اعتیاد دارند، دائما در معرض چرخه تغییرات عادات غذایی قرار دارند که عمیقا بر روحیه فرد تاثیر می‌گذارد. رفع علائم اولیه قطع نیکوتین زمان‌بر است اما به قدرت مغز خود اعتماد کنید چرا که کانال‌های عصبی از بین رفته در مغز شما و مواد شیمیایی جایگزین نیکوتین را پس از مدتی برای شما تولید می‌کند تا خلاء به وجود آمده را پر کند. ترک سیگار باعث کاهش اضطراب و بهبود خلق و خوی افراد می‌شود.

استراحت و خواب کافی را در اولویت خود قرار دهید.

اگر در بخش استراحت و خواب خود نظم کافی ندارید، نگران نباشید. راهکارهای زیادی وجود دارند که تحت تائید سازمان جهانی بهداشت بوده و کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشند. برخی از این راهکارها عبارتند از: تنظیم میزان مصرف کافئین، تنظیم زمان خواب، محدود کردن زمان خواب و تنظیم ساعت دقیق برای بیدار شدن. روش‌های دیگری نیز وجود دارند که با یک جستجوی ساده به آن‌ها دست پیدا  خواهید کرد.

توجه داشته باشید که برخی از افراد از نظر ژنتیکی صبح‌ها و یا عصرها فعالیت و عملکرد موثرتری دارند پس باید در این زمینه برنامه‌ای با انعطاف‌پذیری بالا طراحی و اجرا شود تا تداخل و کمبودهای برنامه جای جبران داشته باشند.

Untitled 3 3 - معرفی 5 تغییر در سبک زندگی برای تقویت روحیه و سلامت روان

اگر حدود 20 دقیقه بعد از رفتن به تخت خواب، هنوز بیدار بودید، بهتر است بلند شوید و ذهن خود را روی یک فعالیت با حداقل نور ممکن متمرکز کنید تا زمانی که احساس خستگی کنید. سعی کنید قبل از خواب در معرض نور لپ تاپ و یا تلفن همراه خود قرار نگیرید. نور آبی این دستگاه‌ها باعث می‌شود تا میزان ترشح ملاتونین در بدن کاهش یابد و بی‌خوابی و یا خواب نامناسبی داشته باشید.

برای کاهش استرس روزانه خود، حتما زمانی را صرف استراحت و گذراندن اوقات فراغت نمایید. اگر سرگرمی شما همراه با فعالیت بدنی باشد، سلامت روان شما نیز افزایش می‌یابد. اگر هم دچار معلولیت موقت هستید، نگران نباشید چرا که می‌توانید با کمک دستگاه توانبخشی معلولان، علاوه بر سلامت روحی، سلامت جسمی خود را نیز بدست آورید.

دوز طبیعت دریافت کنید.

در طول روز، از تابش نور خورشید بیشترین استفاده را داشته باشید. بسیاری از ما هنگام طلوع و درخشش خورشید احساس خوشبختی می‌کنیم. قرار گرفتن به اندازه کافی در معرض آفتاب به افزایش سطوح شیمیایی سروتونین که عامل اصلی حال خوب و روحیه‌ی شاد و پرانرژی است، کمک می‌کند. این ماده همچنین باعث افزایش سطح ویتامین D می‌شود. ویتامین D روی سلامت روان تاثیر دارد و به تنظیم چرخه خواب و بیداری ما کمک می‌کند. توجه داشته باشید که اصول اولیه برای در معرض نور خورشید قرار گرفتن را رعایت کنید تا دچار سرطان پوست و دیگر مشکلات حاد پوستی نشوید.

Untitled 4 2 - معرفی 5 تغییر در سبک زندگی برای تقویت روحیه و سلامت روان

آلاینده‌ها، آلودگی صوتی و زندگی سرشار از تکنولوژی ممکن است شما را خسته کرده باشد و سطح انرژی شما را به حداقل ممکن رسانده باشد، بنابراین بهتر است زمانی را به دور از تمام این مسائل، در طبیعت صرف کنید.

تحقیقات زیادی نشان داده است که صرف زمان در کویر باعث افزایش عزت نفس و روحیه افراد می‌شود. شاید جالب باشد که بدانید در بعضی از مناطق آسیا، مدیتیشن در جنگل انجام می‌شود که یک نسخه تمام عیار از بهداشت روان است. اسم این نوع درمان، غسل در جنگل است. از دیگر راه‌های دریافت دوز طبیعت، صرف زمان با گیاهان خانگی و حیوانات است. تحقیقات زیادی نشانه داده است که داشتن حیوان خانگی تاثیر مثبتی روی روحیه افراد دارد و حتی درمان با کمک حیواناتی مانند اسب، گربه، سگ و حتی دلفین از نظر علمی به اثبات رسیده‌ است.

در صورت نیاز به کمک حتما از یک دوست و یا متخصص کمک بگیرید.

تغییر سبک زندگی در جهت مثبت شدن را نمی‌توان به عنوان جایگزینی برای دارو یا روان‌درمانی دانست اما یکی از عواملی است که افراد می‌توانند در کنار درمان خود از آن استفاده کنند. به طور کلی ایجاد تغییر در زندگی می‌تواند مثبت باشد اما اگر به عنوان یک اجبار روانشناختی مطرح شود، مثل پرهیز از بعضی غذاها و یا ترک سیگار، ممکن است چالش برانگیز باشد. به توصیه تیم نمایندگی تکنوجیم در ایران، برای مواجه شدن با این چالش‌ها عادت به ورزش روزانه میتواند بسیار مفید باشد.

اگر بخواهید به تنهایی با این موارد و تغییرات روبرو شوید، احساس گناه و شرمساری گریبان شما را می‌گیرد چرا که ممکن است شما قدرت ایجاد این تغییرات را با سرعت و به تنهایی نداشته باشید و به عنوان یک اقدام بی‌نتیجه آن را رها کنید. لحظه‌ای وقت بگذارید و احساس خود را پس از صرف یک وعده غذایی کامل، یک خواب خوب و سالم و یا یک پیاده روی در طبیعت، با یک دوست بیان کنید.

منبع : https://theconversation.com/five-lifestyle-changes-to-enhance-your-mood-and-mental-health-102650

X

درخواست خرید یا سرویس